Egészséges ízületek a jobb életminőségért

Az ízület a két csont közötti mobil kapcsolat. Minden csontnak két különböző alakú vége van. Az egyik csont ízületi feje tökéletesen illeszkedik a szomszédos csont ízületi üregébe. Az ízületi fejet és az ízületi üreget porc borítja. Az egész ízületet egy ízületi kapszula veszi körül.

Az ízületi tok belsejében szinoviális folyadék képződik, amely viszkózus kenőanyagként funkcionál az ízületi fej és az ízületi üreg között. Az ízületi folyadék folyamatosan regenerálódik, és tápanyagokat szállít a porcba. A szalagok biztosítják az ízületi kapszulának a szükséges stabilitást. A teljes mozgásszervi rendszer magában foglalja azokat az izmokat is, amelyek a szomszédos csontokat inak segítségével kötik össze.

Az ízületi porc funkciói

Az ízületi porc a csontok ízületi felületét fedi, rendkívül sima és ellenálló felülettel rendelkezik. Maga a porc réteges szerkezettel rendelkezik, emellett porózus, folyadékáteresztő közeg. 

Az egészséges ízületi porc elengedhetetlen a jó ízületi működéshez. Fontos mechanikai funkciója, hogy lehetővé teszi az ízületek szabad mobilitását, elnyeli a befolyásoló erőket és csökkenti a súrlódást az ízületi felületeken. 

Bár csak néhány milliméter vastag, meglepően jó feszültségelnyelő és súlyeloszlási képességgel rendelkezik. Továbbá sima felülettel borítja az ízületeket, hogy a csontok túl nagy súrlódás nélkül csússzanak egymáson.

Ízületi kapszula

Az ízületi kapszula két rétegből áll. A belső réteg laza kötőszövetből, a külső réteg pedig feszes kollagén kötőszövetből áll. Az ízületi kapszulát vékony, fehér, fényes réteg veszi körül, amely gyakran egy milliméternél is kevesebb lehet. Az ízületi kapszula funkciója magában foglalja az ízületi folyadék termelését. Fő funkciója az ízületi porc tápláló támogatása. Ezenkívül az ízület „kenésére” is szolgál. A számos receptorral rendelkező ízületi kapszula információval látja el a központi idegrendszert az ízület helyzetéről és mozgásáról. Az ízületi tok stabilitását a szalagok és az izmok (és/vagy a kapszulatenzorok) biztosítják.

Az ízületi kopás okai

A kötés annyira tökéletes, hogy a kopás nem következik be túl gyorsan. Az úgynevezett ízületi kopás (arthrosis) gyakran érinti az időseket, viszont nem csak idős korban jelentkezhet. Amikor ízületi kopásról beszélünk, az esetek többségében a porcgyengeség a kiváltó ok.

Ez a gyengeség gyakran a helytelen táplálkozás és a porc elégtelen tápanyagellátása miatt következik be; persze emellett a mechanikai igénybevétel is szerepet játszik. 

Porckárosodás

Ha a porc megsérül, például túlterhelés vagy betegség miatt, már nem tudja betölteni funkcióit. 

Az ízület szabad mozgékonysága romlik, a befolyásoló erők (pl. kemény lökések) már nem csillapíthatók olyan jól, és megnő a súrlódás az ízületi felületeken.

A kis porcrészecskék, pl. erős lökés hatására, széttöredezhetnek, és bejuthatnak az ízületi üregbe.

A szilánkok miatti irritáció gyulladást okozhat. Az ezen a ponton képződő enzimeknek fel kell oldaniuk a behatoló porcrészecskéket. Az egészséges porcokkal való egyidejű érintkezés is káros hatással lehet erre, ezáltal felerősödik a gyulladásos reakció, és ezt követően az ízületek működése tovább károsodhat.

A glükózamin tápanyag – Mi az a glükózamin?

A glükózamin olyan tápanyag, amelyre a szervezetnek szüksége van a szerkezeti komponensek felépítéséhez, és szerepet játszik a porc anyagcseréjében, így az ízületi porc anyagcseréjében is.

Ez az aminocukroknak nevezett speciális fehérjeszerkezetekre vonatkozik. A glükózamin szükséges ezeknek az úgynevezett glükózamin-glikánoknak a képződéséhez. Az ízületi porc alkotóelemeként alapvető funkciót töltenek be az ízületek egészségének megőrzésében és regenerációjában. Az emberi szervezet bizonyos mennyiségű glükózamint termel. Az életkor előrehaladtával lelassulhat az elegendő glükózamin előállításának képessége. A napi étrend kis mértékben glükózamint is tartalmaz. Vannak azonban arra utaló jelek, hogy sok embernek magasabb glükózaminigénye lehet a szervezet glükózaminraktárának fenntartásához és felépítéséhez.

Tápanyagokkal látja el a porcot és serkenti a sérült porcszövet regenerálódását.
A szinovia ismét kifejtheti puffer funkcióját, így nincs további súrlódás a csontvégek között.

Elegendő glükózamin nélkül a teherhordó ízületek porcikája nem tudja ellátni feladatait. A porc ezután megkeményedik és csontsarkantyúkat, deformálódott ízületeket és korlátozott ízületi mozgást képez.

A glükózamin tápanyagnak számít, mivel jelen van a szervezetben, és megtalálható a napi étrendünkben.

Hogyan védhetjük porcaink egészségét? – Tippek a megfelelő étkezéshez és az ízületek védelméhez

Egészséges táplálkozás

Az ízületek egészségének megőrzésében a táplálkozás és az életmód kulcsfontosságú. A dohányzást kerülni kell, mert csökkenti az oxigénellátást, illetve a porc- és ízületi tok oxigénellátását is. A teljes kiőrlésű termékekből és sok friss gyümölcsből és zöldségből álló kiegyensúlyozott étrendnek pozitív hatásai vannak.

Az E- és C-vitamin, valamint a szelén jó kiegészítő a szabad gyökök elleni küzdelemben. A kalcium és a D-vitamin kulcsfontosságúak a csontok erősítésében.

Ezenkívül a glükózamint tartalmazó speciális kiegészítők hozzájárulhatnak az ízületek egészségének megőrzéséhez.

 

Túlsúly

Túlsúlyosoknál gyakrabban jelentkeznek ízületi panaszok és kopás, mint normál testsúlyúaknál. Ha a testsúly túl magas, az ízületek gyorsabban elhasználódnak az extra igénybevétel miatt, mint a normál testsúlyúaknál. A túlsúly tehát elősegíti az arthrosis kialakulását, és már meglévő ízületi bajok esetén tovább terheli az ízületeket.

Itt elsősorban a súlycsökkentés javasolt. A fogyás és/vagy a normál testsúly megőrzése kiváló lépés az ízületek védeleméért. Az életkor előrehaladtával az energiaigény érezhetően csökken, ezért a súlycsökkentés és/vagy a normál testsúly megőrzése csak kevesebb étkezéssel és/vagy több mozgással lehetséges.

A sport segíthet a testsúly csökkentésében. A helytelenül űzött sport azonban az ízületi panaszok kockázati tényezője.

 

Ízületek gondozása

Fontos, hogy védjük az ízületeket a nagy és egyoldalú terheléstől. Ez vonatkozik a már sérült ízületekre, de egyben megelőző intézkedés is. Minden fájdalmat kerülni kell.

A napi rutin során számos lehetőség kínálkozik az ízületek védelméhez:

  • Ne ülj mozdulatlanul órákig / ne maradj merev testtartásban; ehelyett gyakrabban változtasd a pozíciót, állj fel közben, sétálj körbe, nyújtózkodj…
  • Ügyelj a megfelelő testtartásra, és ülésmagasságra a munkahelyen és otthon is.
  • Kerüld a nehéz terheket, pl. a bevásárlótáskákat egyenlően oszd el mindkét karra.
  • Tárgyak emelésekor hajlítsd be a térded 
  • Használj kiváló minőségű, közepesen kemény matracot, amely támogatja a gerinc természetes formáját.
  • Ügyelj a kényelmes cipőkre: puha, párnázó talp, elegendő szélesség.
  • Következtetés: minden áron kerüld el mindazt, ami feszültséget vagy akár fájdalmat okoz! 
  • Azonban: a különösen kényes ízületek is mozgást igényelnek!

Doppelherz aktív Glükozamin extra 700 étrend kiegészítő kapszula kondroitinnal 30 db

  • 700 mg glükózamin-szulfát és 50 mg kondroitin-szulfát
  • A C-vitamin hozzájárul a normál kollagén képződéshez a porc és a csont normális működéséhez
  • A cink, szelén és réz segít megvédeni a sejteket az oxidatív stressztől

Doppelherz system Kollagén 11.000 Plus

  • A C-vitamin hozzájárul a normál kollagén képződéshez a normális porcfunkció érdekében
  • Plusz 11 g kollagén-hidrolizátum és 100 mg kondroitin-szulfát
  • Ivó palack ízletes erdei gyümölcsös ízzel

Korábbi cikkünkben a kalcium fontosságáról írtunk, olvassa el ezt is! További különleges immunerősítőkről itt olvashat!

További Doppelherz termékeinkről információ a www.pharmacy-technology.hu oldalon.

Bármilyen kérdése merülne fel, vegye fel velünk a kapcsolatot ITT!