Az ember magnéziumszükségletéről
zavorszki.amanda Egyéb 0 komment

Az ember magnéziumszükségletéhez “normál helyzetekben” vannak bizonyos irányértékek, amelyek orientációt adhatnak nekünk.

Genetikailag a férfiak izomtömege nagyobb, mint a nőké, ezért magasabb magnéziumszükségletük van. A férfiak emellett viszonylag gyorsabban és gyakrabban izzadnak, és így több magnéziumot veszítenek – különösen, ha meleg vagy forró nyári időszak van.

A tudományos eredmények szerint a napi magnéziumigényt milligrammban adják meg, így a számítási alap túlnyomórészt ülő aktivitáson alapul. A normál napi igényt, különleges körülmények nélkül, a német nyelvű szakmai társaságok az alábbiak szerint határozzák meg (DACH):

Életkor Férfiak Nők
15 és 19 év között 400 mg 350 mg
19 és 25 és között 400 mg 310 mg
25 és 51 év között 350 mg 300 mg
51 és 65 év között 350 mg 300 mg
65 és felett 350 mg 300 mg
Várandós anyukák   310 mg
Anyatejes táplálást végző nők   390 mg

Miután szinte minden ételben rendelkezésre áll magnézium, először azt kell feltételezni, hogy nem lehet kielégítő magnéziumellátás. Ennek ellenére a németországi utolsó nagyszabású táplálkozási tanulmány (VERA) kimutatta, hogy a németek körülbelül 40% -a nem éri el a DGE ajánlási értékeit a táplálkozás szempontjából, és e táplálkozás miatt túl kevés magnéziumot fogyasztanak. Számos életkörülmény befolyásolhatja továbbá a magnéziumigényt. Például a stressz, a testmozgás vagy a munka során végzett nehéz testmozgás, terhesség vagy szoptatás, ezek mind megnövekedett magnéziumigényt eredményezhetnek.

A sportolók számára kétszer olyan fontos a megfelelő magnézium-ellátás. Egyrészt folyamatosan izzadják ki a fontos ásványi anyagot, másrészt az izmok működéséhez szükségük van rá.
Az izommunka elvégzéséhez a testnek energiára van szüksége mégpedig glükóz formájában. Ahhoz azonban, hogy a nagy energiájú ételekből származó glükózt metabolizálhassuk, testünknek enzimekre van szüksége, és működésükhöz ismét magnéziumra van szükségük. Magnézium nélkül az atlétikai tevékenység nem lenne lehetséges. A sportolóknak más okból is több magnéziumra van szükségük. Sporttevékenységek során a test gyakran működik az anaerob területeken, azaz oxigéntartalommal. Ebben az oxigénhiányban a test laktátot képez az izomsejtben, ami csökkenti a terhelhetőséget, és ezért a lehető leggyorsabban el kell távolítani. Ehhez az eltávolításhoz, – amelyre gyakran csak a sportoló gyógyulási szakaszában kerül sor,-  a testnek szintén magnéziumra van szüksége.

Ez egyértelművé teszi, hogy a sport szerelmeseinek mennyire fontos figyelni a megfelelő magnézium bevitelre.

A magnéziumnak szintén jelentős szerepe van a terhesség alatt is. A terhes nőknek nemcsak magukért kell gondoskodniuk, hanem a születendő gyermeknek és

növekvő magnéziumszükségletért is.

A Német Táplálkozási Társaság (DGE) ezért azt ajánlja, hogy a nők szedjenek 310 mg magnéziumot naponta terhesség alatt, és akár 390 mg magnéziumot szoptatás alatt.
Valójában a hormonális változások miatt a terhes nők több magnéziumot bocsátanak ki a vizeletükből. Ezenkívül a születendő gyermek napi 7 mg magnéziumot tárol a terhesség utolsó 3 hónapjában.
Az ásványi anyag elősegíti az idegimpulzusok továbbítását az izmokhoz. Nem megfelelő magnézium-ellátás esetén pl. gyengülhetnek az anya izmai is . Ezért éppen ebben az életfázisban elengedhetetlen a megfelelő magnézium-ellátás.

Manapság sok ember szenved a stressztől. A szakmai igények növekednek, és a kitűzött magán célok is gyakran nagyon magasak. Így gyakorolhat nyomást a munka, a mindennapi élet és akár a szabadidő is.
Valójában szoros kölcsönhatás van a test és a agy között, és a stressz mind fizikai, mind mentális kellemetlenségeket okozhat. Az izmok megfeszülhetnek, emelkedik a vérnyomás, és védekező képességeink is elmúlhatnak.

A stressz által sújtott emberek metabolizmusának megnövekedett anyagcseréje van, és ugyanakkor állandó idegrendszeri túlzott használatban vannak. Testünk gyakran reagál a hosszabb ideig tartó stresszre, majd fáradtsággal, fejfájással, feszültséggel vagy nyugtalansággal.
Az idegrendszert kiegyensúlyozó és így nyugtató hatás miatt a magnéziummal kapcsolatos stressztünetek gyakran ellensúlyozhatók.
Mivel a test stresszes időkben egyre nagyobb mértékben képes kiválasztani a magnéziumot, ügyelni kell a megfelelő magnézium-utánpótlás biztosítására.

Bár a magnéziumigény az életkorral változatlan marad, ez csökkenti a test képességét és hatékonyságát a magnézium felszívására és tárolására, például csontokban és izmokban történő tárolásra. Különösen az időskorúak általában nem esznek jól és nem fogyasztanak elegendő folyadékot. Ezenkívül egyes gyógyszerek, például a vizelethajtók fokozhatják a magnézium kiválasztását.

Ennek eredményeként csökken a nem megfelelő magnéziumbevitel, ami gyakran befolyásolja a test teljesítményét. A nagyobb magnéziumszükséglet hatékonyan kompenzálja az alacsonyabb beviteli hatékonyságot.

2008-ban a Szövetségi Élelmezési, Mezőgazdasági és Fogyasztóvédelmi Minisztérium megvizsgálta a németek étkezési szokásait. A tudósok megállapították, hogy a férfiak 26% -a és a nők 29% -a nem éri el az ajánlott napi magnéziumbevitelt. A 14-18 éves nők körében az érték akár 56% ra is megnőhet.
A magnézium tárolása csak korlátozott mértékben lehetséges. A táplálkozási egyensúly gyakran problémákat okozhat. Az egyoldalú, kiegyensúlyozatlan étrend, amelyet a gyakori gyorséttermi étkezés, valamint a teljes kiőrlésű gabonafélék, valamint a zöldségfélék alacsony tápérték szintje káros hatással van a magnézium-ellátásra. Különösen a nagyon egyoldalú étrend esetén gyakran a szükséges mennyiségek alatt lehet. A helyzet súlyosbodik, ha egyre nagyobb igénybevételnek vagyunk kitéve pl: sport, fizikai munka vagy terhesség miatt.
Ezenkívül például krónikus hasmenés vagy más bélbetegségek következtében, a test nem képes felszívni a kínált magnéziumot.
Mint ilyen gyakran, közelebbről kell megvizsgálnia a keresett mennyiségét: attól függ, hogy milyen korú vagy nemű az egyén, vannak-e speciális életkörülményeik, vagy sportolnak-e. Ezek a tényezők jelentősen növelik a magnéziumigényt.